متخصص تغذیه ورزشی

متخصص تغذیه ورزشی

متخصص تغذیه ورزشی میتواند افرادی را که میخواهند با یک برنامه تغذیه ورزشی مناسب تناسب اندام خود را حفظ کنند کمک بسیاری را کند.

 

متخصص تغذیه ورزشی

 

یکی از ارگان های تناسب اندام، داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش منظم میباشد، یکی دیگر از عوامل اصلی افزایش متابولیسم بدنی، داشتن ورزش روزانه بوده و همچنین کارائی برنامه غذایی را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.

داشتن رژیم غذایی سخت بدون ورزش معمولامنجر به آسیب می شود.

 

به طورمثال هدف از کاهش وزن فردی که چاق میباشد، کاهش میزان چربی های اوست و این اصل  فقط با داشتن فعالیت فیزیکی و انجام ورزش با تمرکز بیشتر بر روی ورزش های هوازی و داشتن متخصص تغذیه ورزشی میسر میباشد، در غیر این صورت فرد عضله خود را از دست داده و دچار آسیب های جسمی و ضعف می شود.

 

و یا اگرشخصی  که از کمبود وزن رنج برده و دچار ضعف بدنی شده است، این فرد نیز برای افزایش وزن باید مبادرت به ورزش و با تمرکز بیشتر ورزش های عضلانی و تحمل وزن را انجام دهد، به دلیل اینکه در این گونه افراد هدف از افزایش وزن ،افزایش عضله می باشد نه افزایش میزان چربی

 

در نتیجه تناسب اندام فقط در صورتی بدست می آید و می‌توان آنرا حفظ کرد که فرد دارای سبک زندگی سالمی باشد، از یک برنامه غذایی و الگوی اصولی پیروی نماید و به صورت منظم ورزش کند.

 

دریافت کالری به چه صورت میباشد؟

برای دریافت کالری مورد نیاز بدن ورزشکاران رژیم‌های مختلفی وجود دارد. بیشتر رژیم‌های غذایی بدنسازی شامل مکمل‌های غذایی و پودرهای پروتئین میباشد.

 

دریافت کالری

 

در بدنسازی به جای این که تأکید بر پیروی از یک رژیم غذایی سالم باشد تأکید و تمرکز برروی ساخت ظاهر بدن به هر قیمتی میباشد.

برای رسیدن به اندامی بهتر و بزرگ‌تر بسیاری از بدنسازان مقادیر زیادی مواد غذایی و مکمل‌هایی که حاوی داروهای غیرقانونی و استروئیدها هم می‌شود مصرف می‌کنند.

زمانی که نوبت به تمرینات غذایی و رژیم غذایی می‌رسد هیچ دو نفری شبیه به هم عمل نکرده و از یک دستور مشخص پیروی نمی‌کنند..

با نظارت یک متخصص تغذیه ورزشی ، بدنسازان می‌توانند از یک رژیم غذایی سالم برای افزایش حجم عضلات و قدرت خود پیروی کنند.

در استفاده از مکمل‌های غذایی به ویژه هنگام استفاده از پودرهای پروتئین باید جانب احتیاط را رعایت کرد. دریافت مقادیر زیاد پروتئین موجب ابتلا به بیماری‌های جدی مثل نارسایی کلیوی و کم‌آبی بدن می‌شود.

بدنسازان باید در رابطه با مصرف مکمل‌ها در رژیم غذایی خود، هورمون‌های رشد انسانی و تستسترون با متخصص تغذیه ورزشی صحبت ومشورت کنند. این داروها فقط به دلایل پزشکی و صرفاً با تجویز متخصص تغذیه ورزشی باید مصرف شوند.

به دلیل اینکه که انجام تمرینات ورزشی مؤلفه اصلی رژیم‌های غذایی میباشد، افراد مبتلا به آرتروز ستون فقرات، آرتروز زانو و بیماری های مفصلی دیگرباید قبل از شروع تمرینات ورزشی در رابطه با رژیم‌های غذایی ورزشی خود با متخصص تغذیه ورزشی  صحبت کنند.

ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی باید به صورت تدریجی و گام به گام افزایش یابد تا سیستم بدنی بتواند خود را با این تغییرات وفق دهد. کاهش یا افزایش ناگهانی دریافت کالری موجب می‌شود تا بدن شروع به ذخیره‌سازی چربی‌ها کند.

 

عملکرد برنامه غذایی بدنسازان

هدف از برنامه غذایی بدنسازان کاهش چربی‌های بدن وافزایش حجم عضلات میباشد. این یک رژیم برای کم کردن  وزن نیست و اکثر این افراد تمایل دارند که وزن خود را افزایش دهند.

متخصصین تغذیه ورزشی برای بدن به ویژه عضلات، مواد خام که انرژی را تأمین می‌کنند، افزایش نیرو، رشد و تقویت عضلات میباشد.

 

مزایا

سالم بودن و زیباسازی ظاهر بدن یکی از مزایای برنامه غذایی بدنسازان، است. تغذیه بدنسازی، حجم عضلات را افزایش می‌دهد وموجب  افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود.

 

زمان‌بندی و تعداد وعده‌های غذایی

مطلب بسیار  مهمی که میباشد مربوط به تعداد وعده‌های غذایی و زمان‌بندی غذا خوردن است.

بدنسازان معمولاً می‌دانند که تعداد زیاد وعده‌های غذایی کوچک بر تعداد کم وعده‌های غذایی حجیم و بزرگ ترجیح داده می‌شوند. وعده‌های غذایی پرتعداد وکوچک باعث میشود عضلات را بهتر حفظ کند..

برای ساختن عضلات، خوردن غذا بلافاصله بعد از انجام تمرینات ورزشی بهتر از آن است که چند ساعت صبر کنید و سپس غذا بخورید. اسیدهای آمینه ضروری و لازم ، سنتز پروتئین و قند را تحریک کرده و از شکست پروتئین عضلات بعد از انجام تمرینات ورزشی جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌دانیم که ترکیب پروتئین و کربوهیدرات قبل و بعد از انجام ورزش‌های سنگین هورمون آنابولیک انسولین را بیشتر تحریک می‌کند.

انسولین خیلی مهم است چون می‌تواند شکست پروتئین عضلات را پس از وزنه‌برداری کاهش دهد.

در کنار تمام این نکات، باید بلافاصله پس از انجام تمرینات نوشیدنی‌های محرک انسولین را نیز مصرف نمود. این نوشیدنی‌ها پس از تمرینات سنگین باید یک بار بلافاصله پس از اتمام تمرین نوشیده شوند و مجدداً یک بار هم ۱٫۵ تا ۲ ساعت پس از تمرین مصرف شوند.

 

برنامه غذایی بدنسازی

 

برنامه غذایی ورزشکاران

 

تغذیه و مکمل های غذایی ،برنامه غذایی بدنسازی، بخش مهمی از ورزش بدنسازی به حساب می آید، آنچه که نتیجه تمرینات ورزشی را نشان میدهد تغذیه و مکمل های غذایی میباشد.

 

مکمل ها وبرنامه های غذایی باید بر اساس نتیجه آزمایشات خون و نیازهای بدن هر فرد تنظیم شوند.

 

برنامه غذایی بدنسازی دو نفر ممکن است یک برنامه تمرینی مشترکی را اجرا کنند یکی با کاهش وزن مواجه می شود و دیگری افزایش وزن را تجربه کند و دقیقا تفاوت نتیجه دریافت شده حاصل نوع تغذیه ای است که آن ها مصرل میکنند.

 

بسیار مهم است که باید با توجه به نوع متابولیزم و میزان مواد معدی در بدن، غذاهای مفید و مضر برای یک ورزشکار تایین شود در غیر اینصورت فقط انرژی خود را در تمرینات از بین میبرد و نتیجه قابل توجهی به دست نخواهد آورد.

اصول تناسب اندام و فیتنس

۵۰ درصد داشتن اندام مناسب  بسته به داشتن سبک زندگی سالم میباشد  . مهمترین فاکتور برای داشتن سبک زندگی سالم تنطیم ساعات خواب و بیداری است.

در همه ی افراد، رشد و تعالی اندام زمانی  اتفاق می افتد که فرد در حال استراحت بوده واز جهت علمی در حالت ریکاوری باشد.

از این جهت ساعت خواب، موضوعی بسیار مهم بوده و از آن مهمتر ساعت شروع خواب میباشد.

از دیگراصول داشتن تناسب اندام و فیتنس :

 

– تاثیر خواب بر تناسب اندام

هورمونی که در سلامت و رشد بدنی نقش بسزائی دارد و باعث رشد عضلات و کاهش چربی در بدن شده هورمون رشد یا همان سوماتوتروپین و همچنین باعث رشد و افزایش قد در کودکان و نوجوانان می شود. ترشح این هورمون به ساعات غروب و طلوع خورشید حساس بوده و ترشح آن بین ساعت ۱۰ شب تا ۲ نیمه شب است.

 

– بهترین زمان نوشیدن آب

 

نوشیدن آب ورزشکاران

 

در طی روز نیز نوشیدن آب فراوان از دیگر راهکارهای  های افزایش سوخت و ساز بدنی است.

البته بازه زمانی سی دقیقه پیش از غذا تا یک ساعت و نیم بعد از غذا، از این قائده مستثنی میباشد و در این بازه زمانی نباید آب و مایعات زیاد نوشید.

– مقابله با چاقی شکم

 

مقابله با چاقی شکم

 

یکی از راهکارهیی که باعث افزایش سوخت و ساز بدنی میشود افزایش تعداد وعده های غذایی از سه وعده به شش وعده می باشد.

از این طریق اندازه ی  وعده ها نیز در هر وعده کاهش یافته و به یکباره حجم بالایی از غذا وارد معده نمیشود که این خود می تواند از چاقی شکمی جلوگیری  کند.

– برنامه غذایی تناسب اندام

 

تغذیه مناسب ورزشکاران

 

هر شخص باید متناسب با وضعیتی که در آن قرار دارد غذاهای خود را انتخاب کند؛

به طور مثال یک فرد دیابتی از گروه نان و غلات باید غلات سبوس دار را انتخاب کرده و یا فردی با مشکلات قلبی عروقی از گروه گوشت ها باید گوشت های سفید و ماهی مصرف نماید.

-تناسب اندام با ورزش

داشتن فعالیت فیزیکی و ورزش منظم یکی از اصول داشتن اندام مناسب است.که با توجه به اینکه دکتر متخصص تغذیه بدنسازی چه برنامه ای برای فرد تنظیم مینماید میتواند برای وی برنامه ی ورزشی هم ارائه دهد.

 

تناسب اندام با ورزش

  با توجه به اینکه دکتر سید علی کشاورز ،دکتر متخصص تغذیه بدنسازی هم میباشند ، برنامه ای مختص ورزشکارانی که میخواهند تناسب اندام داشته باشند  را میتواند ارانه دهد برای استفاده از این برنامه ی ورزشی میتوانید با وی تماس حاصل نمائید.

 

 

دکتر سید علی کشاورزمتخصص تغذیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 2 =