رژیم چاقی

رژیم چاقی

رژیم چاقی برای افرادی است که افزایش وزنشان به دشواری لاغر شدن بقیه ی افراد است. سوخت‌ وساز بالا یا فعالیت فیزیکی شدید می‌تواند روند افزایش وزن‌ را دشوار کند. افزایش وزن از طریق یک رژیم چاقی سالم و تمرینات قدرتی می‌تواند حجم عضلات‌ را افزایش دهد و بدنی خوش ‌فرم به فرد ببخشد.
افراد بسیاری از لاغری رنج میبرند وبه دنبال راه های مختلفی برای رسیدن به اندامی زیبا و ایده آل رفته اند . رژیم های بسیاری برای چاقی موضعی و یا چاق شدن سریع تعریف شده اند که میتواند به صورت سطحی و یا موقتی فرد را دچار چاقی کاذب بنماید .

 

رژیم چاقی

 

اصول لازم برای رِژیم چاقی

رژیم چاقی باید اصولی باشد تا بتوان نتیجه ای مطلوب و ماندگار از آن گرفت .

اولین اقدام برای رژیم چاقی و رسیدن به اندام ایده آل شناسایی مشکلات بدن است . آنالیز صحیح بدن وشناسایی عوامل ایجاد لاغری در بدن فرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید یک متخصص تغذیه به آن آگاهی کامل داشته باشد .

زمانی که تحت درمان تغذیه ای قرار میگیرید باید توجه داشته باشید که پزشک موظف است علل چاقی یا لاغری شمارا بازگو کند و نسبت به مشکلات بدن و یا ساختار فیزیکی و درونی شما یک رژیم ایده آل طراحی کند .

باید مواد غذایی مورد نیاز بدن شما در این رژیم گنجانده شود و به سبکی طراحی شود که شمارا از ادامه ی راه خسته نکند.
یک رژیم چاقی مناسب باید ماندگار باشد و بتواند اراده ی فرد را در رسیدن به وزن ایده ال یاری کند.

مشورت صحیح درباره ی رژیم چاقی، در جلسات مشاوره و بررسی روند چاقی شما از وظایف دکتر تغذیه است که میتواند به شما انگیزه ی کافی برای ادامه ی مسیر را بدهد .

از پزشک بخواهید تا با توجه به ذائقه و سلیقه شخصی شما رژیم را طراحی کند و تمایلات شما به گروه های مختلف غذایی را بررسی نماید . رژیم های چاقی باید بسیار لذیذ و لذت بخش باشند و فرد را در ادامه ی رژیم یاری نماید .

به کمک روش های نوین و رژیم های اصولی ارائه شده توسط متخصص تغذیه می توانید به وزن ایده آل خود دست یابید ، برای این کار لازم است تا شما از یک برنامه ی غذایی مفید پیروی کنید، البته مصرف تمامی گروه های غذایی برای وزن گیری توصیه می شود و دقت در انتخاب نوع غذاهای مصرفی در طول شبانه روز تاثیر به سزایی در کاهش یا افزایش وزن شما دارد .

در ابتدا باید توده ی بدنی خود را اندازه گیری کنید و بدانید که توده ی بدنی شما بیان گر این خواهد بود که شما کاهش وزن دارید یا خیر ؟ بنابراین در صورتی که BMI یا شاخص توده بدنی تان کمتر از ۵/۱۸ باشد ، می توان گفت که شما به کم‌ وزنی دچار هستید و باید با کنترل تغذیه و دریافت رژیم چاقی این مشکل را حل نمایید.

 

رژیم چاقی مناسب

اگر شما لاغر باشید به صورت روزانه نیاز به کالری بیشتری خواهید داشت تا با مصرف مواد غذایی و انرژی بیشتر به وزن مطلوب خود برسید.
یک نکته ی بسیار مهم در تغذیه وجود دارد که شما باید به آن دقت داشته باشید شما برای افزایش وزن، نباید کالری ها دریافتی و مورد نیاز بدنتان را از هله هوله و خوراکی های مضر تهیه نمایید ، غذاهای مورد استفاده شما باید ارزش غذایی مناسبی داشته باشد ، غذاهای کم ارزش علاوه بر مضر بودن می توانند شما را دچار بیماری نیز بنمایند ، به جای استفاده از غذاهای بی رزش و کم ارزش بلکه باید از مواد غذایی سالم، مغذی و پرکالری استفاده نمایید.

نان‌های سالم و مقوی مصرف کنید :

کربوهیدرات ها بسیار مناسب هستند تا شما افزایش وزن را تجربه کنید، دریافت کربوهیدرات ها در طول روز به صورت چشمگیری در اضافه وزن شما تاثیر می گذارد ، مصرف انواع نان که منابع خوبی از کربوهیدرات ها هستند، می‌توانند برای افزایش انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

 

نان مناسب

 

از روغن های سالم استفاده کنید:

با افزودن مقدار بیشتری روغن به غذا، یک کالری بیشتری دریافت کنید، اما نکته ی مهم در این باره استفاده از روغن‌های سالم است .
یکی از روغن های مفید روغن زیتون است که سرشار از اسیدهای چرب تک‌ غیراشباع سالم می‌باشد ، این روغن قیمت مناسبی دارد و در حفظ سلامت شما تاثیر گذار خواهد بود.

 

از دانه ها و مغز ها استفاده کنید:

• گردو
• بادام زمینی
• تخم کتان
• تخمه کدو
• تخمه آفتابگردان
• بادام

 

مغز بادام

تعداد وعده هارا افزایش دهید:

اگر تمایل به افزایش میزان کالری دریافتی در طول روز دارید ، این کار را با افزایش تعداد وعده‌های غذایی خود انجام دهید ، بعد از مدتی خواهید دید که با اضافه نمودن تعداد میان‌وعده‌ها وزن شما بالاتر رفته و میزان غذا در هر وعده افزایش داده شده است .

برخی از تنقلات سالم برای رژیم چاقی عبارت اند از :

• کره گردو
• میوه هایی مانند موز، سیب و پرتقال
• ماست یونانی با پنیر و میوه
• تنقلات شور مانند پاپ کورن

غذاهای مورد علاقه تان را بیشتر بخورید:

غذاهایی را که بیشتر دوست دارد، بیشتر بخورید. قطعا اشتها و تمایل شما برای خوردن غذای مورد علاقه تان بیشتر است. در واقع، اگر شما غذای تان را انتخاب کنید، اشتهایتان بیشتر از زمانی خواهد بود که گزینه ای برای انتخاب ندارید.

پس بهتر است لیستی از مواد غذایی مورد علاقه خود تهیه، و آن ها در وعده های غذایی تان قرار دهید. اگر مواد غذایی مورد علاقه شما چندان سالم نیست، بهتر است آن ها را با مواد غذایی طبیعی و سالم تری آماده کنید تا محتوی مواد مغذی بیشتری باشند.

ورزش را در رژیم چاقی خود بگنجانید :

ورزش، میزان سوخت و ساز بدن و انرژی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، فعالیت های فیزیکی شما را گرسنه تر می کند و وعده های غذایی بیشتری مصرف می کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که تغییرات خوردن شما تنها با یک روز ورزش کردن اتفاق نمی افتد، شما باید به طور منظم ورزش را جزو کارهای روزانه خود قرار دهید.

ورزش، متابولیسم بدن را افزایش می دهد، به افزایش حجم توده عضلانی کمک می کند و میزان تولید هورمون را بهبود می بخشد.

 

مصرف مکمل را در رژیم چاقی خود قرار دهید:

کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند یکی از دلایل کاهش وزن و اشتها باشد. زینک، تیامین و روغن ماهی از جمله مکمل هایی هستند که باعث افزایش اشتها می شوند. کمبود این مواد می توانند باعث کم شدن انرژی، احساس سیری در فرد و در نهایت کاهش وزن شوند.

 

 

رژیم چاقی

 

 

 

 

 

در رژیم چاقی خود به هیچ عنوان از نوشابه استفاده نکنید:

مصرف نوشابه تاثیرات منفی بر روی اشتها می گذارد و حتی می تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. حتی توصیه می شود که نیم ساعت قبل از غذا از خوردن آب نیز پرهیز کنید، البته اگر به دنبال افزایش وزن و اشتها هستید..

 

مشخصات رژیم  چاقی مناسب

-رژیم چاقی مناسب باید تمام مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن راتامین کند.
-رژیم چاقی  شما باید براساس سن، جنس، میزان فعالیت بدنی، شرایط فیزیولوژیک و عادات غذایی برنامه ریزی گردد.

-در رژیم چاقی نباید فرد  در طول روز احساس گرسنگی و ضعف داشته باشد.

-رژیم چاقی شما نباید بعد از مدتی شما  دچار عوارضی مانند  ریزش مو، افسردگی، ضعف و بیحالی و چروکیدگی پوست  کند.

-دارای همه وعده‌های غذایی صبحانه، میان وعده صبح، ناهار، عصرانه، شام و قبل از خواب باشد.

نکات مهمی که در رژیم چاقی باید رعایت کنید

-آب بنوشید

در رژیم چاقی باید  حداقل روزانه ۲ لیتر ( معادل ۸ لیوان ) یا بیشتر آب بنوشید. البته این مقدار آب زیاد است ولی این مقدار آب برای افزایش وزن لازم است.

 

-به حد کافی بخوابید

راحت ترین کاری که باید انجام بدهید و فراموش شده است. شما باید حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید و واقعاً به آن نیاز دارید.

 

رژیم چاقق و خواب

 

 

-خوراک خود را بیشتر کنید.

در رژیم چاقی خود خوراک خود را افزایش دهید اما این کار را مرحله به مرحله انجام دهید..

-مواد غذایی کربوهبدرات را افزایش دهید

بدر رژیم چاقی  به کربوهیدرات نیاز  دارید. اما به جای استفاده از  غذا‌های حاوی شکر، شکلات و دیگر مواد مضر از غذا‌های سالم مانند موز، سیب زمینی، انبه، غلات و برنج استفاده کنید.

 

نگرانی که بیشتر افراد در رژیم چاقی دارند این است که می خواهند افزایش وزن داشته باشند و وزن خود را اضافه کنند، ولی چربی بدنشان زیاد نشود. بگذارید . افزایش وزن بدون اضافه کردن مقداری چربی اصولاً غیرممکن است.

 

 

 

دکتر سید علی کشاورز – متخصص تغذیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + هجده =