رژیم لاغری

رژیم لاغری

رژیم لاغری کلمه ای است که اکثر افراد از شنیدن آن هراس دارند، زیراعملی کردن آن را کار سخت و پیچیده ای می دانند،اما باید در نظر گرفت که اگر یک رژیم لاغری مناسب و استاندارد و همچنین با در نظر گرفتن بعضی نکات انجام گیرد،بسیار مؤثر بوده و به سلامتی بدن کمک فراوانی می کند.

 

رژیم لاغری

 

معمولا افراد با شنیدن نام رژیم به یاد محدودیت های تغذیه ای و حذف مقدار قابل توجهی غذا از سبد غذایی روزانه میافتند .اما این یک تصور غلط است که بخواهیم رژیم لاغری را اینگونه بیان کنیم .رژیم لاغری اشاره ای به دریافت میزان مشخصی از مواد غذایی در طول روز دارد ، این مقدار مشخص با توجه به نیاز بدن در طول یک روز است .

یک متخصص تغذیه کمک شایانی در رسیدن به اندام ایده آل شما دارد .این مهم مستلزم این است که، به خوبی مشخصات بدنی شما شناسایی و یک رژیم غذایی متناسب با متابولیسم بدنتان ارائه شود .

یک رژیم لاغری میتواند شامل همه ی مواد غذایی پروتئینی و کربوهیدراتی باشد .

باید توجه داشت که معمولا رژیم های تک بعدی نتیجه ای در بر نداشته و ممکن است سلامت فرد به مخاطره بیافتد .لازم است تا از همه ی گروه های غذایی به میزان کافی تغذیه کنید و به راحتی وزن کم کنید .

رژیم غذایی لاغری باید متعادل، متنوع و متناسب با فرهنگ غذایی فرد در نظر گرفته شود ، تا وی بعد از شروع به رژیم گرفتن از ادامه ی آن خسته و نا امید نشود .

معمولا رژیم لاغری نامتعادل بعد از گذشت ۵ یا ۶ سال فرد را دچار پوکی استخوان می کند.

در حقیقت این نوع رژیم های عجیب و غریب و رژیم هایی که مقدار محدودی مواد غذایی دارد و یا حتی رژیم های تک غذایی، کم کالری و رژیم هایی که با حذف یک وعده غذایی و یا یک گروه غذایی مواجه هستند سلامتی فرد را به خطر می اندازند.

 

رژیم لاغری سریع

 

بهترین و درست ترین نوع رژیم لاغری که مورد تائید پزشکان است یک برنامه ی غذایی برای مصرف تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن است.

در واقع رژیم لاغری یک برنامه ی غذایی اصولی و صحیح به حساب می آید .

با درست رعایت نکات لازم و مصرف میزان مشخص از مواد غذایی می توانید در هفته یک کیلو و یا بیشتر کم کنید و بعد از گذشت مدت کوتاهی به یک اندام ایده آل و بدون چربی اضافی دست بیابید.

حال میخواهیم بدانیم در حال حاضر وزن ایده آل داریم یا خیر؟

برای پاسخ به این سؤال یک روش ساده وجود دارد:

برای دانستن وزن نرمال اندازه گیری BMI یا شاخص توده بدنی است این شاخص از تقسیم وزن بر اساس کیلو گرم بر مجذور قد بر اساس متر بدست می آید مثلا اگر خانمی ۷۰ کیلوگرم و و قد ۱۶۰ سانتی متر شاخص توده بدنی عدد ۳۴/۲۷ میشود و این فرد دچار اضافه وزن (Overweight) است که بیش از وزن مناسب و ایده آل و کمتر از حد چاقی درجه یک است.

  • BMI بین ۵/۱۸ الی ۹/۲۴ وزن نرمال است.
  • BMI بین ۲۵ الی ۹/۲۹ اضافه وزن است.
  • BMI بین ۳۰ الی ۹/۳۴ چاقی درجه یک.

و هر چقدر این عدد بیشتر شود به سمت چاقی مفرط می رود.

 

شاخص توده بدنی

 

اضافه وزن معمولا ناشی از مشکلات غذایی و سبک های نادرست تغذیه در طول روز است.یک متخصص تغذیه با بررسی توده بدنی افراد درصد چربی های اضافی انباشته شده در بدن او را تخمین می زند، و به شما یک رژیم سالم و اصولی می دهد تا به کمک آن بتوانید مقادیر زیادی از چربی های بدنتان را کاهش دهید.

درمان چاقی با رژیم لاغری:

درمان چاقی عموما با استفاده از ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی صحیح حاصل می شود، اما در مواردی که پزشک به شما توصیه کند می توانید از سایر روش ها مثل داروی لاغری موضعی نیز استفاده کنید.

رژیم غذایی به چه معناست؟

رژیم غذایی در واقع به آن چیزی که در طول روز می خورد و یا می آشامید گفته می شود.حال قبل قبل از اینکه برای گرفتن رژیم برنامه ریزی نمایید بهتر است که در ارتباط با مقدار کالری مناسب خود اطلاعاتی بدست آورید.

رژیم هایی که پزشکان به شما ارائه می دهند شامل موارد زیر می شوند که بنا بر تشخیص پزشک این رژیم ها مورد استفاده قرار می گیرند:

  • رژیم غذایی بسته بندی
    رژیم ترکیبی
    رژیم های انعطاف پذیر
    رژیم با منوی ثابت
    رژیم تعویضی
    رژیم های قرصی

کالری چیست ؟

کالری مقدار انرژی نهفته در غذاهاست.در برنامه رژِم لاغری طبق کالری های مورد استفاده در روز،تهیه می شود . جهت داشتن رژیم غذایی لازم است کالری موجود در غذاها و مقدار کالری مورد نیاز فعالیت های روزانه خود را بشناسیم و محاسبه کنیم و بر حسب میزان انرژی مورد نیاز بدن کالری مصرف کنیم تا بتوانیم بین مواد غذایی مصرفی خود و وزن خود تعادل ایجاد کنیم .

متخصصان علم تغذیه معتقدند رژیم‌های لاغری نباید هرگز باعث ذره‌ای گرسنگی شوند. در اصل رژیم‌های سختی که با گرسنگی همراه هستند اکثرا نتیجه عکس می‌دهند چراکه بالاخره یک روز فرد تحملش تمام می‌شود و بیشتر از قبل می‌خورد و وزن اضافه می‌کند.

 

کالری غذا

 

چگونه در برابر رژیم‌ لاغری شکست نخوریم؟

در رژیم‌های کاهش وزن انتخاب وعده‌ها، مقدار خوراک و به‌خصوص نوع خوراک باید به گونه‌ای باشد که کالری دریافتی از آنها طی روز کمتر از نیاز بدن باشد و در عین حال باعث احساس سیری شوند. بنابراین باید از خوراکی‌هایی استفاده کرد که حجم قابل توجهی دارند و به اصطلاح معده را پر می‌کنند اما کالری زیادی به بدن نمی‌رسانند. با رعایت این رژیم فرد می‌تواند ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده هم از خوراکی‌های مختلف داشته باشد و در عین حال لاغر شود.

اشتها داشتن با گرسنگی فرق دارد:

فردی که می‌خواهد با رژیم لاغری وزنش را کم کند نباید احساس گرسنگی پیدا کند. درواقع حس گرسنگی و اشتها با یکدیگر متفاوت هستند. گرسنگی یک مسئله فیزیولوژیک و طبیعی است و هرکسی گرسنه می‌شود، باید غذا بخورد. برای مثال اگر کسی چند ساعت غذا نخورده باشد و قند خونش پایین افتاده باشد و احساس سرگیجه و تمایل شدید به غذا خوردن داشته باشد، می‌گوییم گرسنه است.

اما اشتها یک مسئله روانی است یعنی ممکن است فرد برای مثال ناهار خورده و کاملا سیر باشد اما همان لحظه شخص دیگری بیاید و به او یک کاسه بستنی یا یک لیوان آب میوه تعارف کند،در این حالت گرچه فرد سیر است اما بدش نمی‌آید کمی بستنی یا آب میوه هم بخورد.

این احساس، اشتها یا تمایل به خوردن غذا نام دارد. درمورد اشتها هم حتی در رژیم‌های کاهش وزن نباید با آن جنگید بلکه باید با آن مدارا کرد.

یعنی نه صددرصد اشتها را نفی می‌کنیم و نه کاملا آزادش می‌گذاریم. برای مثال در صورت سیر بودن بهتر است فقط ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری بستنی بخوریم یا فقط یک‌پنجم آبمیوه را بنوشیم.

 

دکتر سید علی کشاورز – متخصص تغذیه

1+

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =