رژیم بارداری

رژیم بارداری

رژیم بارداری هم مانند رژیم‌های معمولی تغذیه سالم می‌باشد با این تفاوت که مقدار کالری مصرفی در زنان باردار بیشتر می‌شود.

 

رژیم بارداری

رژیم غذایی مناسب در بارداری ( رژیم بارداری ) برای سلامتی جنین و مادر بسیار مهم است.

رژیم بارداری و تغذیه دوران بارداری، موضوعی گسترده و حائظ اهمیت است که متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید، به آن اختصاص داده نشده  است .

وجود باورهای غلط، همیشه در رژیم بارداری تأثیرات سوء بسیاری را داشته است.

به نظر می رسد که زنان باردار اطلاع دارند که رژیم غذایی و رژیم بارداری برای رشد فرزندشان حائز اهمیت است ، اما چیزی که نمی دانند این است که در یک رژیم بارداری ، باید چه چیزهایی را بخورند ؟و اینکه رژیم بارداری شامل چه مواد غذایی ، چه دستوراتی نیز میباشد؟

این توصیه که اکنون شما دو نفر هستید و باید اندازه دو نفر غذا بخورید فقط یک افسانه و دورغ میباشد و اگر به فکر سلامت خودتان و نوزاد خودتان هستی باید از رژیم بارداری صحیحی استفاده کنید و زندگی خود را بر اساس رژیم بارداری پیش ببرید.

رژیم بارداری در دوران بارداری و پس از بارداری از چند لحاظ حائز اهمیت میباشد.

اول از همه اینکه مادر باید در دوره ی بارداری به فکر سلامت خود باشد ، از طرفی دیگرعلاوه بر خودش باید تغذیه ی نوزاد را نیز تامین کند. از این دو موضوع که بگذریم ، حفظ تناسب اندام بعد از زایمان نیز ارتباط مستقیمی با تغذیه ی مادر دارد.

همانگونه که تغذیه رژیم بارداری و رژیم شیردهی دکتر کشاورز مورد اهمیت قرار دارد، پس از زایمان نیز بسیاری از مادران دارای نگرانی دوسویه ای میباشند.

از یک طرف برای شیردهی مناسب و کافی به نوزادشان نیاز به تغذیه کاملی دارند و ازطرفی  دیگر با پایان بارداری تمایل به کاهش وزن و برگشت به اندام مناسب به میان می‌آید.

 

بهترین راه داشتن رژیم بارداری

بهترین راه برای داشتن رژیم بارداری ، دوران شیردهی خوب و  فرزندی سالم مشاوره با یک متخصص تغذیه برای دریافت رژیم بارداری مناسب با نیاز های مادر و فرزند است.

 

بهترین راه داشتن رژیم بارداری

 

مواد غذایی که مادر می‌‌خورد و می‌‌نوشد بر روی شیردهی موثر میباشد.

بنابراین نظارت بر غذای مادر درواقع نظارت بر غذای کودک میباشد. در صورتی که  اگر مادر غذای نامناسب مصرف کند، در واقع نوزاد با رفتارش مادر را متوجه می‌‌سازد.

مانند گریه‌کردن، بی‌قراری ،خواب کم و …  همچنین مادر باید در مورد مصرف غذاهای الرژی‌زا دقت لازم را داشته باشد، زیرا نوزاد به یک سری از مواد غذایی که مادر می‌‌خورد حساس بوده و پاسخ آن را به شکل علایم پوستی نشان می‌‌دهد. مصرف برخی از غذاها توسط مادر باعث قولنج معمولی در نوزاد می‌‌شود.

با توجه به این که در دوره ی رژیم بارداری در حدود نیم تا یک کیلوگرم هر هفته وزن مادر کاهش می‌‌یابد، رژیم بارداری کم‌چرب به همراه ورزش‌های مناسب در این روند تاثیر زیادی دارند.

ولی باید دقت داشت که کاهش سریع وزن مادر به عنوان یک خطر برای نوزاد است، زیرا این عمل موجب می‌‌شود سم معمولی که در چربی‌های بدن ذخیره شده است را به جریان خون رها کند و میزان مواد سمی یا الوده‌کننده در شیر افزایش میدهد..

 

ابتدا سعی کنید عادات نامناسب غذایی خود را ترک کنید و از خوردن بستنی، کیک و شیرینی جان تا اندازه ی  امکان پرهیز کنید، زیرا این مواد ارزش غذایی پایینی داشته و شیر شما را تضعیف می کند و از طرفی باعث اضافه وزن بیشتر شما می شوند.

سعی کنید به جای این مواد غذایی از سایر جایگزین های سالم و مغذی مانند انواع میوه و سبزی جات استفاده کنید.

تاثیر وضعيت تغذيه­ ها بر نتيجه بارداري

در اوايل دهه ۱۹۰۰، زناني كه شرایط تغذيه اي نامناسبي داشتند، پیامد های نامطلوب حاملگی همراه با خونریزی زمان زایمان، زمان زایمان طولانی، نوزادان را تجربه میکردند .

در طول جنگ دوم جهاني اثرات تغذيه ناكافي بر مردمي كه قبلاً تغذيه خوبي داشتند، آشكار شد.

نيازهاي تغذيه اي در طول بارداری

 

نيازهاي تغذيه اي در طول بارداری

 

اغلب تغذیه در دوران بارداری معادل با افزایش وزن است زیرا که وزن به راحتی قابل اندازه گیری می باشد. با این وجود افزایش نیاز به مواد مغذی برای تامین رشد کافی جنین خیلی بیشتر از نیاز محدود به انرژی میباشد و افزایش وزن مادر لزوما تضمین کننده سلامت نوزاد نمیباشد به ویژه در ارتباط با زنان با وزن بالاتر.

رژیم غذایی متعادل برای یک زن شیرده داری باید حاوی همه گروههای غذایی باشد.باید ازدریافت کالری اضافی خودداری شود تا از چاق شدن مادر جلوگیری شود.

استفاده از رژیم بارداری و رعایت تعادل و تناسب مانند سایر گروه ها برای مادران شیرده هم لازم است .

استفاده متعادل و متنوع از همه ی  گروه های غذایی باعث تعادل در تغذیه و افزایش میزان موفقیت در شیردهی می شود.

بر اساس رژیم شیردهی دکتر کشاورز نیازهای غذایی مادر شیرده برطرف میشود.

راهنمای غذایی در رژیم بارداری و دوران شیردهی

دریافت غذی توصیه شده در رژیم بارداری

به دلیل اینکه افزایش نیاز انرژی ( تقریبا ۱۸-۱۴ درصد بیشتر از غیربارداری) کمتر از افزایش نیاز به مواد مغذی اتفاق می افتد، در نتیجه انتخاب مواد غذایی باید براساس مواد غذایی غنی از ریزمغذی ها انجام شود.

مصرف مکمل در رژیم بارداری

در دوران شیردهی به مادران پیشنهاد می‌شود تا مکمل‌های روزانه‌ای خود را مانند ویتامین مصرف کنند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، ویتامین دی را  دی را از شیر سینه دریافت می‌کنند، در نتیجه مادر باید مقدار کافی از این ویتامین را در تغذیه خود بگنجاند.

 

کاهش وزن در دوران شیردهی

 

کاهش وزن در دوران شیردهی

از آنجایی که وزن اکثر مادران در دوران بارداری مقداری اضافه می‌شود، لاغر شدن در دوران شیردهی به تناسب اندام کمک می‌کند..البته لازم به گفتن نیست که نسبت به مادر یک نوزاد نیاز به انرژی بیشتری دارید.

گرفتن رژیم‌های لاغری بلافاصله بعد از زایمان روند بهبود را کند می‌کند و احساس خستگی مداوم را به دنبال دارد.

بنابراین اقدام برای لاغری را تا زمان انجام آخرین معاینه بعد از زایمان به تعویق بیاندازید.

 

رژیم بارداری دکتر کشاورز همراه با ورزش منظم به تناسب اندام کمک می‌کند و رژیم بارداری دکتر کشاورز خیلی بهتر از رژیم‌های لاغری سختگیرانه با کالری پایین میباشد.

اگر تمایل دارید می‌توانید ۶ تا ۸ هفته پس از زایمان از رژیم شیردهی دکتر کشاورز استفاده کنید و با وی تماس حاصل نمائید.

اگر به دنبال یک رژیم بارداری سالم هستید باید مواد غذایی گفته شده و رژیم شیردهی دکتر کشاورز را دقیق بشناسید و در رژیم بارداری تان بتوانید از آن استفاده نمایید.

در طول دوران حاملگی و وقتی از یک رژیم بارداری سالم استفاده می‌کنید نیازبه مصرف گروهی از مواد غذایی دارید که توسط دکتر سید علی کشاورز به شما ارائه میشود.

اگر در رابطه با رژیم بارداری خود نگران هستید، با دکتر سید علی کشاورز که بهترین متخصص تغذیه در تهران هستند تماس بگیرید و از دریافت مکمل های روزانه خود مطمعن شوید زیرا همانطور که گفته شد بیشتر این مکمل ها نیازمند رشد جنین هستند و نباید به هیچ عنوان از آنها غافل شوید.

 

رژیم بارداری سالم

یک رژیم غذایی بارداری سالم ،رژیمی است که به جلوگیری از دیابت بارداری و همچنین باید اززایمان زودرس جلوگیری کند. به علاوه به شما کمک کند که  پس از زایمان  دوران بهبودی سریعتری داشته باشید.زیرا نداشتن رژیم بارداری سالم ممکن است فرد را بعد از زایمان دچار  افسردگی پس از زایمان  کند به خصوص اگر میزان ویتامین D ، زینک و سلنیوم پایین باشد.

 

 

چه چیزهایی در دوران بارداری نخوریم؟

در دوران بارداری بهتر است مادران برخی از مواد غذایی را محدود کنند و برخی از مواد غذایی را نیز قطع کنند در اینجا به برخی از مواد غذایی که مادران مجاز به استفاده از ان نیستند اشاره شده است

سوسیس و کالباس

این مواد  حاوی برخی  باکتری های مانند  لیستریا می باشد که باعث سقط جنین، عفونت و مسمومیت خون می شود.

گوشت خام، غذاهای دریایی خام یا دودی

می تواند در شما باعث ایجاد برخی بیماری ها شود

 

رژیم بارداری

 

 

مصرف الکل

 مصرف الکل در دوران بارداری  منجر به عواقب غیر طبیعی حاملگی نظیر مشکلات جسمی و عصبی در کودک شود.

در نهایت توصیه‌ای که به مادران باردار داریم این است که در این دوران،بهتر است  تحت نظر  متخصص تغذیه ورزش کنند، سیزیجات و میوه‌های سالم و تازه مصرف کنند، به میزان مناسب استراحت کنند تا بتوانند دوران بارداری سالم وبدون مشکل و به دور از هرگونه استرس و  سپری کرده و نوازدی سالم به دنیا آورند.

 

 

دکتر سید علی کشاورزمتخصص تغذیه

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 17 =